Hoppa till innehållet
Velja

Kommun · Västra Götalands län

Skatt i Färgelanda 2026

Kommunalskatten i Färgelanda är 34,39 % för år 2026. Det är 1,09 procentenheter högre än genomsnittet för landets kommuner.

2026 · SkatteverketSå räknar vi
Kommunalskatt 202634,39 %
Placering, lägst skatt först#246av 290

samma värde som ytterligare en kommun

Jämfört med snittet+1,09 procentenheter

Genomsnittet för landets kommuner är 33,30 %. Räknat per invånare, som SCB gör, är det 32,38 %.

Se hur mycket du får kvar i nettolön i Färgelanda jämfört med genomsnittskommunen och Sveriges lägsta skatt (Österåker, 28,93 %).

BruttolönNetto i FärgelandaSkillnad mot snittetSkillnad mot lägst
30 000 kr23 914 kr−191 kr−958 kr
40 000 kr31 293 kr−273 kr−1 369 kr
50 000 kr37 825 kr−382 kr−1 915 kr
60 000 kr43 364 kr−491 kr−2 461 kr

Nettolön för 2026 med grundavdrag, jobbskatteavdrag, statlig skatt och begravningsavgift, utan kyrkoavgift — samma beräkning som lönekalkylen.

Räkna ut din exakta nettolön

Lönekalkylen tar hänsyn till jobbskatteavdrag, grundavdrag och alla andra faktorer.

Lönekalkyl för Färgelanda
  1. 244HoforsGävleborgs länKommunalskatt 34,37 %
  2. 245TimråVästernorrlands länKommunalskatt 34,38 %
  3. 246FärgelandaVästra Götalands länKommunalskatt 34,39 %
  4. 246KirunaNorrbottens länKommunalskatt 34,39 %
  5. 248ÄlvkarlebyUppsala länKommunalskatt 34,40 %

Jämför Färgelanda med andra kommuner i Västra Götalands län.

Hur hög är kommunalskatten i Färgelanda 2026?

Kommunalskatten är 34,39 %, 1,09 procentenheter högre än genomsnittet för landets kommuner (33,30 %). #246 av 290 kommuner — samma värde som ytterligare en kommun. Kommunalskatt 2026 redovisas per kommun med 186 olika värden bland 290 kommuner och inga uppskattningar — det räcker för en exakt placering.

Hur påverkar skatten i Färgelanda min nettolön?

Med en bruttolön på 40 000 kr ger skatten i Färgelanda (34,39 %) en nettolön på cirka 31 293 kr per månad. Det är 273 kr mindre i månaden än i genomsnittskommunen.

Skattesatserna avser 2026 · Senast uppdaterad: januari 2026. Källa: Skatteverket.