Hoppa till innehållet
Velja

Kommun · Södermanlands län

Skatt i Katrineholm 2026

Kommunalskatten i Katrineholm är 32,95 % för år 2026. Det är 0,35 procentenheter lägre än genomsnittet för landets kommuner.

2026 · SkatteverketSå räknar vi
Kommunalskatt 202632,95 %
Placering, lägst skatt först#87av 290

samma värde som ytterligare en kommun

Jämfört med snittet−0,35 procentenheter

Genomsnittet för landets kommuner är 33,30 %. Räknat per invånare, som SCB gör, är det 32,38 %.

Se hur mycket du får kvar i nettolön i Katrineholm jämfört med genomsnittskommunen och Sveriges lägsta skatt (Österåker, 28,93 %).

BruttolönNetto i KatrineholmSkillnad mot snittetSkillnad mot lägst
30 000 kr24 167 kr+61 kr−705 kr
40 000 kr31 654 kr+88 kr−1 008 kr
50 000 kr38 330 kr+123 kr−1 410 kr
60 000 kr44 013 kr+158 kr−1 812 kr

Nettolön för 2026 med grundavdrag, jobbskatteavdrag, statlig skatt och begravningsavgift, utan kyrkoavgift — samma beräkning som lönekalkylen.

Räkna ut din exakta nettolön

Lönekalkylen tar hänsyn till jobbskatteavdrag, grundavdrag och alla andra faktorer.

Lönekalkyl för Katrineholm
  1. 86KungälvVästra Götalands länKommunalskatt 32,92 %
  2. 87GnestaSödermanlands länKommunalskatt 32,95 %
  3. 87KatrineholmSödermanlands länKommunalskatt 32,95 %
  4. 89TranemoVästra Götalands länKommunalskatt 32,98 %
  5. 90MarkVästra Götalands länKommunalskatt 32,99 %

Jämför Katrineholm med andra kommuner i Södermanlands län.

Hur hög är kommunalskatten i Katrineholm 2026?

Kommunalskatten är 32,95 %, 0,35 procentenheter lägre än genomsnittet för landets kommuner (33,30 %). #87 av 290 kommuner — samma värde som ytterligare en kommun. Kommunalskatt 2026 redovisas per kommun med 186 olika värden bland 290 kommuner och inga uppskattningar — det räcker för en exakt placering.

Hur påverkar skatten i Katrineholm min nettolön?

Med en bruttolön på 40 000 kr ger skatten i Katrineholm (32,95 %) en nettolön på cirka 31 654 kr per månad. Det är 88 kr mer i månaden än i genomsnittskommunen.

Skattesatserna avser 2026 · Senast uppdaterad: januari 2026. Källa: Skatteverket.