Hoppa till innehållet
Velja

Kommun · Östergötlands län

Skatt i Norrköping 2026

Kommunalskatten i Norrköping är 33,30 % för år 2026.

2026 · SkatteverketSå räknar vi
Kommunalskatt 202633,30 %
Placering, lägst skatt först#120av 290

samma värde som ytterligare 2 kommuner

Jämfört med snittet±0

Genomsnittet för landets kommuner är 33,30 %. Räknat per invånare, som SCB gör, är det 32,38 %.

Se hur mycket du får kvar i nettolön i Norrköping jämfört med genomsnittskommunen och Sveriges lägsta skatt (Österåker, 28,93 %).

BruttolönNetto i NorrköpingSkillnad mot snittetSkillnad mot lägst
30 000 kr24 105 kr±0 kr−766 kr
40 000 kr31 567 kr±0 kr−1 095 kr
50 000 kr38 207 kr±0 kr−1 532 kr
60 000 kr43 855 kr±0 kr−1 969 kr

Nettolön för 2026 med grundavdrag, jobbskatteavdrag, statlig skatt och begravningsavgift, utan kyrkoavgift — samma beräkning som lönekalkylen.

Räkna ut din exakta nettolön

Lönekalkylen tar hänsyn till jobbskatteavdrag, grundavdrag och alla andra faktorer.

Lönekalkyl för Norrköping
  1. 120HåboUppsala länKommunalskatt 33,30 %
  2. 120ÖsthammarUppsala länKommunalskatt 33,30 %
  3. 120NorrköpingÖstergötlands länKommunalskatt 33,30 %
  4. 123MarkarydKronobergs länKommunalskatt 33,31 %
  5. 124SkinnskattebergVästmanlands länKommunalskatt 33,34 %

Jämför Norrköping med andra kommuner i Östergötlands län.

Hur hög är kommunalskatten i Norrköping 2026?

Kommunalskatten är 33,30 %, i linje med genomsnittet för landets kommuner (33,30 %). #120 av 290 kommuner — samma värde som ytterligare 2 kommuner. Kommunalskatt 2026 redovisas per kommun med 186 olika värden bland 290 kommuner och inga uppskattningar — det räcker för en exakt placering.

Hur påverkar skatten i Norrköping min nettolön?

Med en bruttolön på 40 000 kr ger skatten i Norrköping (33,30 %) en nettolön på cirka 31 567 kr per månad. Det är 0 kr mer i månaden än i genomsnittskommunen.

Skattesatserna avser 2026 · Senast uppdaterad: januari 2026. Källa: Skatteverket.